torsdag 11. juni 2009

Niagara Falls

Nå er vi endelig kommet oss til Niagara Falls. Vi kjørte da over til Canada for å se fossen fra den siden. Det er en veldig koselig liten by, men MASSE å finne på. Iallfall for de to dagene vi er her. Hehe.
I går kveld tok vi et pariserhjul som var litt skummelt første runden, men så gikk det fint de neste tre. Fra toppen der hadde vi kjempefin utsikt mot den amerikanske fossen og den kanadiske fossen. Den kanadiske fossen er fossen med hesteskoformen, mens den amerikanske er den "vanlige".
Det første vi gjorde, var å kjøpe oss et slikt Adventure Pass, hvor vi fikk tilgang til 4 forskjellige attraksjoner. Den første vi tok, var historien bak niagara Falls, og hvordan den ble til, som ble kalt Niagara´s Fury. Der var en slags 4D opplevelse. Hvor vi gikk inn i et rom (hadde fått en blå regnponcho), som det var en rund plattformlignende sak vi skulle stå på. Der begynte hele opplevelsen. Etterhvert som fjellet raste nedover og ble til fossen, så ristet plattformen, og det sprutet vann fra alle kanter. Veldig artig!
Etterpå gikk vi ned og bak fossen på turen som het; Journey behind the falls. Da kom vi rett på siden av fossen, og vi gikk også i en tunell bak den slik at vi så fossefallet renne ned foran oss. Her fikk vi også en regnponcho. Bare denne var gul ;)
Deretter gikk vi opp i Skylon Tower, som hadde utsikt over fossen og byen. Vi så også over til USA sin side, noe som bare er rett over brua. Tårnet var 500 fot høyt, så det var en lang vei ned, og heisen gikk utenfor tårnet. Spennende!
Etter tårnet, var det White Walker Walk som ventet på tur. Det var et stykke unna selve fossen, men da vi kom ned hit fikk vi se vannen som fosset videre nedover elven i en ganske så stor fart. Kunne gå langs elven på en bru, og det var den behagelige bølgebruslyden hele veien.
Til slutt kom hovedattratksjonen vi hadde ventet på. Vi skulle kjøre Maid og the Mist inn til fossen. Her fikk vi enda en poncho, hare denne var kjempelang og stor. Denne var også blå. (Trengte en som var lang på armene og bena, for denne turen kom vi til å bli veldig våte på). Båten kjørte, og vi stile oss selvfølgelig foran og øverst for å få med oss mest mulig. Båten kjørte først forbi den amerikanske fossen, og deretter inn i midten av den kanadiske. Der blåste det og regna SKIKKELIG! Så det så egentlig bare ut som en stor snøstorm, og vi så ingenting =p Men moro var det.
Da båten la til kaia igjen, gikk vi glad og fornøyd oppover med 3 regnponchoer i sekken!

Senere på kvelden dro vi tilbake til Skylon Tower for å spise middag i toppen, for å få sett det siste vi kunne av fossen. I morgen går turen til New Lebanon, deretter Boston før vi ankommer New York der vi avslutter hele turen vår. Gleder oss masse!